Коли зроблені уроки



Числа Фібоначчі
         Леонардо з Пізи, відомий як Фібоначчі, був першим з великих математиків Європи пізнього Середньовіччя. Будучи народженим у Пізі в багатій купецькій сім’ї, він прийшов у математику завдяки суто практичної потреби встановити ділові контакти. У молодості Леонардо багато подорожував, супроводжуючи батька в ділових поїздках. Під час таких поїздок він багато спілкувався з місцевими вченими.
         Числовий ряд, що носить сьогодні його ім’я, виріс із проблеми з кроликами, яку Фібоначчі виклав у своїй книзі «Liber abacci», написаної в 1202 році:
         Чоловік  посадив пару кроликів у загін, оточений з усіх боків стіною. Скільки пар кроликів за рік може народити  ця пара, якщо відомо, що кожен місяць, починаючи з другого, кожна пара кроликів народжує одну пару?
         Можна переконатися, що кількість пар в кожен з дванадцяти наступних місяців буде такою: 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, … .
         Отже, кількість пар кроликів створює ряд, кожен член в якому – сума двох попередніх. Він відомий, як ряд Фібоначчі, а самі числа – числа Фібоначчі. 

         Виявляється, ця послідовність має безліч цікавих з точки зору математики властивостей. Наприклад: ви можете розділити лінію на два сегменти, так що співвідношення між більшим і меншим сегментом буде пропорційно співвідношенню між всією лінією і великим сегментом. Цей коефіцієнт пропорційності, приблизно рівний 1,618, відомий як золотий переріз. В епоху Відродження вважалося, що саме ця пропорція, дотримана в архітектурних спорудах, найбільше радує око. Якщо ви візьмете послідовні пари з ряду Фібоначчі і будете ділити більше число з кожної пари на менше, ваш результат буде поступово наближатися до золотого перерізу.

З тих пір,  як Фібоначчі відкрив свою послідовність, були знайдені навіть явища природи, в яких ця послідовність  грає важливу роль. Одне з них – филлотаксисом (листорозміщення) – правило, за яким розташовуються, наприклад, насіння в суцвітті соняшнику. Насіннячка впорядковані в два ряди спіралей, один з яких йде за годинниковою стрілкою, інший проти. І яке ж число насінин у кожному випадку? 34 і 55.






Математика і музика

            Звук – це коливання повітря, які може сприйняти людський слух. Музичні звуки відтворюються музичними інструментами (в цьому сенсі людський голос теж умовно зараховується до музичних інструментів). Традиційною моделлю для вивчення музичних звуків є коливання струни.
                Струни лежать в основі     великої кількості інструментів     (не тільки струнних, а й,     наприклад, клавішних).
                Вагомий зв'язок музики і чисел виявили, як відомо, ще піфагорійці, які відкривши числові співвідношення, покладені в основу музичних інтервалів, стали родоначальниками музичної теорії. Піфагор створив власну школу мудрості, поклавши в її основу два мистецтва – математику і музику. Він вважав що гармонія чисел схожа на гармонію звуків. Піфагор вважав, що гармонія чисел - це те саме, що й гармонії звуків і що обидва ці заняття впорядковують хаотичність мислення і доповнюють один одного.
          Він виявився правим, музика – це політ уяви та фантазії, який упорядкований чіткими формулами та графіками.
              Піфагорійці використовували для досліджень  нескладний прилад під назвою монохорд, що являє собою єдину струну, закріплену у двох точках над резонатором. 

               
          Піфагорійська музична теорія визначила долю європейської музики на століття – це математика.

Немає коментарів:

Дописати коментар

STEM-Наше все!